جراحی اتوپلاستی چیست؟

جراحی اتوپلاستی به تغییر شکل لاله گوش گفته می شود، هدف این جراحی اصلاح نازیبایی یا بهبود نمای ظاهری می باشد. لاله گوش معمولا حدود 2 سانتی متر از کنار سر فاصله دارد. به طوری که زاویه بین لاله گوش و پس سر کمتر یا برابر با 25 درجه می باشد.

جراحی اتوپلاستی

جراحی زیبایی گوش

به هر گونه جراحی زیبایی که برای لاله گوش انجام می شود اتوپلاستی می گوییم. در جراحی زیبایی لاله گوش ما می توانیم مشکل سایز و محل قرار گیری گوش را تغییر دهیم.لاله گوش افراد مانند هر قسمت دیگر از صورت، شکل ها و مدلهای مختلفی دارد.چینهای موجود در لاله گوش هر فرد می تواند از نظر شکل و سایز با افراد دیگر متفاوت باشد.

حتی در یک فرد هم ممکن است چینهای لاله گوش سمت راست متفاوت با سمت چپ باشد. لاله های گوش هر فرد علاوه بر شکل از نظر سایز و اندازه نیز با دیگران متفاوت است. با وجود تمام این اختلاف ها در شکل و اندازه لاله گوش، معیارهایی برای زیبایی و  متاسب با لاله گوش با صورت وجود دارد که ما برای زیباسازی لاله گوش باید آن را اجرا کنیم.

منظور از گوش برجسته چیست؟

اگر زاویه بین لاله گوش و پس سر از 25 درجه بیشتر شود و یا برخی از چین های لاله گوش به درستی تشکیل نشده باشند، نمای ظاهری گوش های فرد از نظر زیبایی دچار عدم تناسب می شود.

لازم به ذکر است که لاله گوش چندان تاثیری در شنوایی ندارد و حتی اگر ظاهر آن بدشکل یا برجسته باشد، هیچگونه اختلالی در سیستم شنوایی فرد ایجاد نمی کند. لذا جراحی اتوپلاستی فقط جنبه زیبایی دارد و برای افرادی که مشکلی با برجسته بودن لاله گوش های خود و ظاهر آن ندارند به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

ساختار لاله گوش

ساختار لاله گوش

چرا به جراحی گوش برجسته نیاز است؟

برخی از افراد ممکن است احساس کنند که گوش هایشان “بیش از حد” برجسته است و این موضوع می تواند باعث خجالت و ناراحتی روانی آن ها گردد. درواقع برخی از تحقیقات منابع معتبر نشان می دهد که داشتن گوش های برجسته می تواند منجر به کاهش عزت نفس، انزوا و عدم اعتماد به نفس شود. به همین دلیل، برخی افراد جراحی را انتخاب می کنند. حتی برخی از والدین ممکن است قبل از شروع دوران مدرسه به دنبال جراحی برای فرزندان خود باشند.

چه افرادی برای جراحی زیبایی لاله گوش مراجعه می کنند؟

اغلب افرادی که برای جراحی زیبایی لاله گوش مراجعه می کنند از بیرون زدگی لاله گوش شکایت دارند زیرا از انجام این جراحی اطلاع کافی دارند و نتایج قبل و بعد از جراحی را می توانند در فضای مجازی و اینترنت به خوبی ببینند.

با این حال در جراحی زیبایی لاله گوش می توانیم شکل و سایز لاله گوش را تغییر دهیم. گاهی در اثر یک آسیب به لاله گوش قسمتی از آن تغییر شکل می دهد و فرم نازیبایی پیدا می کند.

مثلا خانمی که از گوشواره سنگین استفاده کرده است ممکن است دچار پارگی نرمه گوش شود و یا کشش مزمنی که گوشواره ها روی نرمه گوش وارد کرده اند باعث بزرگتر شدن و آویزان شدن بیش از حد نرمه گوش او شود. با جراحی زیبایی نرمه گوش می توان سایز نرمه گوش را در این فرد اصلاح نمود و زیبایی را به لاله گوش بازگرداند.

حال آقایی را در نظر بگیرید که در یک تصادف دچار پارگی لاله گوش شده و یا در یک حادثه دچار شکستگی لاله گوش و در نهایت تغییر شکل لاله گوش شده است (مانند گوش کشتی گیران) در چنین حالتهایی می توان با جراحی زیبایی لاله گوش (اتوپلاستی) زیبایی را به گوش ها بازگرداند.

در پایان باید اشاره کنم که بجز بیرون زدگی لاله گوش، تغییرات و نقص های دیگری نیز می تواند به صورت مادرزادی ایجاد شده باشد. مثلا ممکن است بخشی از یک لاله گوش به صورت مادرزادی مچاله به نظر برسد یا خوب رشد نکرده باشد.در چنین وضعیتی نیز جراحی زیبایی لاله گوش می تواند به نرمال تر شدن ظاهر لاله گوش کمک نماید.

بهترین سن برای جراحی گوش برجسته چه سنی است؟

جراحی زیبایی لاله گوش بعد از سن 6-5 سالگی برای همه افراد مقدور می باشد.زیرا تا این سن غضروف گوش رشد اصلی خود را کرده است و پس از آن، تغییرات لاله گوش کم و جزئی می باشد. درست است که گفته می شود غضروف های گوش تا پایان عمر رشد می کنند ولی باید به یاد داشته باشیم که این رشد بسیار کم و نامحسوس بوده و تداخلی در نتیجه جراحی ما ایجاد نمی کند. توصیه می شود که هر زمان زیبایی لاله گوش به گونه ای دچار اختلال شده که اثرات منفی روحی و روانی در فرد ایجاد کرده یا در آینده اثر می گذارد، به فکر جراحی زیبایی لاله گوش باشیم.

رشد اصلی لاله گوش تا قبل از سن 5 تا 6 سالگی است، لذا اگر تصمیم به اصلاح برجستگی لاله گوش داریم، بهتر است این کار بعد از سن 5 سالگی انجام گیرد. معمولا نازیبایی لاله گوش می تواند باعث تمسخر فرد توسط اطرافیان شود، و این موضوع در مدرسه شدت بیشتری پیدا می کند. بسیاری از منابع علمی توصیه می کنند برای پیشگیری از آسیب های روانی در کودکان مبتلا، جراحی اتوپلاستی قبل از ورود به مدسه و بعد از 5 سالگی انجام شود.

همین عامل باعث می شود که مراجعه کنندههای متعددی در سنین بسیار بالا (مثلا 65 سالگی) برای اصلاح برجستگی لاله گوش داشته باشم و از همه این افراد بشنوم که از دوران کودکی با ظاهر لاله گوش مشکل داشته و تمایل به اصلاح آن داشته اند.

آیا اصلاح گوش برجسته در نوزادی امکان پذیر است؟

در نوزادی که دارای گوش برجسته است، با استفاده از آتل بندی می توانیم تا حدودی غضروف های بسیار نرم نوزاد را فرم بدهیم و برجستگی گوش را اصلاح نماییم.

بسیاری از برجستگی های لاله گوش تا قبل از 5 سالگی تا حدی قابل اصلاح می باشند لذا قبل از 5 سالگی انتظار بهبود علائم برجستگی لاله گوش را داریم.

گوش برجسته در نوزادان

چه افرادی به جراحی اتوپلاستی نیاز دارند؟

در موارد زیر به جراحی زیبایی گوش فکر کنید:

  • یک لاله گوش یا هر دو لاله گوش شما بیش از سر شما بیرون می آید.
  • گوش های شما به شکل نامتناسب با سرتان، بزرگ هستند.

آیا جراحی زیبایی لاله گوش بر روی شنوایی اثر دارد؟

در جراحی زیبایی لاله گوش، تنها لاله گوش جراحی می شود و لاله گوش نقشی در میزان شنوایی فرد ندارد.حتی اگر در یک حادثه لاله گوش فردی کاملا از بین برود نیز، شنوایی آن فرد تغییر نخواهد کرد زیرا مجرای گوش، حلزون شنوایی و دیگر اجزاء گوش میانی و داخلی وضعیت شنوایی هر فرد را تعیین می کنند.

نحوه انجام جراحی زیبایی گوش به چه صورت است؟

از آنجا که این جراحی همانند جراحی های لثه و دندان در دندانپزشکی است، به خوبی شما متوجه می شوید که این کار با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی قابل انجام است. یک دندانپزشکی ممکن است کودک 5 ساله ای که قادر به همکاری نیست و یا از دندانپزشک هراس دارد را تحت بیهوشی عمومی یا خواب (Sedafion) مورد درمان قرار دهد.

در جراحی زیبایی لاله گوش نیز وضعیت به همین صورت و حتی کمی بهتر و ساده تر از آن است. زیرا فرد سوزن را نمی بیند و لازم نیست به صورت طولانی مدت دهان خود را باز نگه دارد. از شرایط بهتری که جراحی زیبایی لاله گوش نسبت به دندانپزشکی دارد این است که شما هیچگونه محدودیتی در خوردن نخواهید داشت. پس اگر مراجعه کننده ای می تواند اعمال دندانپزشکی را تحمل کند به راحتی می تواند تحت جراحی زیبایی لاله گوش قرار گیرد.

بعد از عمل جراحی گوش چه مراقبت هایی لازم است؟

  1. بلافاصله بعد از عمل جهت جلوگیری از خونریزی احتمالی، پانسمان روی گوش گذاشته می شود.
  2. لازم است بیمار هر روز به حمام برود و محل زخم را با آب و صابون معمولی شستشو دهد.
  3. داروهای تجویز شده برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت زخم به موقع مصرف شود.
  4. به مدت 10 روز بعد از عمل اتوپلاستی – otoplasty در حین خواب از هدبند (head band) استفاده شود.
  5. به مدت 12-6 ماه از ضربه به گوش و کشیدگی گوش، جلوگیری شود.

آیا رد جراحی زیبایی لاله گوش به جای می ماند؟

برشهای جراحی زیبایی لاله گوش در پشت گوش یا در چینهای لاله گوش داده می شوند و به گونه ای که رد آنها دیده نشود و پس از ترمیم در معرض دید نباشند.خوشبختانه محل برش جراحی به خوبی مخفی می شود و من در طول سالها جراحی، حتی یک مورد از بیماران خودم و یا همکارانم را ندیده ام که از محل برش جراحی شکایت داشته باشند.

من موارد متعددی از افرادی که قبلا در پیش همکارانم جراحی زیبایی لاله گوش انجام داده اند را دیده ام که باز هم از بیرون زدگی لاله گوش شکایت داشتند ولی هیچکدام از این افراد از رد به جا مانده از جراحی شکایتی نداشتند و حتی متوجه آن نشده بودند و شما هم در مراجعه به فضای مجازی  و دیدن عکسهای قبل و بعد، متوجه می شوید که باقی ماندن رد جراحی برای هیچ کس مشکل ساز نبوده است.

مدت زمان جراحی زیبایی لاله گوش چقدر است؟

مدت زمان جراحی زیبایی لاله گوش، بر حسب نوع تغییراتی که در لاله گوش شما ایجاد می شود بین 1 تا 2 ساعت است.

مدت زمان بازگشت به کار بعد از جراحی زیبایی لاله گوش چقدر است؟

شما می توانید بلافاصله بعد از جراحی زیبایی لاله گوش به کارهای روزانه خود ادامه دهید. مثلا یک خانم خانه دار یا کارمند اگر صبح این جراحی را انجام دهد می تواند بعدازظهر به کارهای خانه و یا ادراه رسیدگی کند.اگر شما فعالیتهای ورزشی دارید از 1 تا حداکثر 3 هفته بعد از جراحی می توانید به طور کامل به فعالیت ورزشی خود بازگردید و فقط به مدت 3 ماه باید از هر گونه ضربه شدید یا کشیدگی لاله گوش پرهیز نمایید.

چه مدت پانسمان بر روی لاله گوش باقی می ماند؟

با روشی که در این مرکز برای شما جراحی صورت می گیرد، نیاز به پانسمان طولانی مدت ندارید.فقط یک روز پانسمان بر روی لاله گوش شما کافی است و شما می توانید روز بعد از جراحی کاملا پانسمان را بردارید. توصیه می کنم به مدت یک ماه شبها از هدبند استفاده نمائید تا مطمئن شویم به صورت ناخودآگاه در حین خواب گوش شما کشیده نشود. استفاده از هدبند در طول روز در این مدت بسته به میل شما دارد و اختیاری است.

به طور خلاصه اگر شما هر یک از مشکلات زیر را دارید می توانید از جراحی زیبایی لاله گوش بهره ببرید.

1 – اگر لاله گوش شما بیش از حد بیرون زده باشد.

2 – اگر گوش شما بزرگ است و با دیگر اجزاء صورت شما تناسب ندارد.

3 – اگر از جراحی قبلی لاله گوش راضی نیستید و هنوز بخش هایی از نازیبایی لاله گوش شما باقی مانده است.

4 – اگر بخاطر حوادث، تصادفات و ضربه به گوش (گوش کشتی گیران)، زیبایی بخشی از لاله گوش شما آسیب دیده باشد.

نکات مهم و ریسک های جراحی اتوپلاستی

نکاتی که باید قبل از جراحی اتوپلاستی به آن دقت نمایید عبارتند از:

  • باقی ماندن جای زخم، درحالی که جای زخم ها دائمی هستند ولی خوشبختانه به دلیل اینکه اثر به جامانده از جای زخم (اسکار) در پشت گوش ها یا در چین های گوشی قرار می گیرد، از دید دیگران پنهان می ماند.
  • باقی ماندن غیرقرینگی لاله گوش؛ در دوران بهبودی ممکن است غیرقرینگی های لاله گوش دیده شود که به مرور زمان بهبود می یابد ولی باید خاطر داشت که جراحی نمی تواند غیرقرینگی های قبلی را اصلاح کند. به این معنی که اگر قبل از جراحی یک لاله گوش بزرگتر یا برجسته تر از لاله گوش در سمت مثابل باشد، بعد از جراحی نیز همین حالت وجود خوتهد داشت.
  • باقی ماندن مقداری بی حسی در لاله گوش بعد از جراحی اتوپلاستی یک امر کاملا طبیعی است، معمولا این بی حسی به مرور کاهش می باید ولی ممکن است بخشی از آن برای همیشه باقی بماند. البته تجربه نشان داده است که با وجود باقی ماندن بخشی از بی حسی لاله گوش، اغلب افرادی که جراحی اتوپلاستی را انجام می دهند، هیچ مشکلی با این موضوع ندارند.
  • مشکلات مربوط به بخیه؛ برخی از بخیه هایی که برای فرم دهی لاله گوش به کار می روند، غیر جذبی (دائمی) می باشند تا بتوانند نتیجه طولانی مدت جراحی اتوپلاستی را تضمین کنند، در افرادی که پوست نازکی دارند ممکن است این نخ ها بیرون بزنند و نیاز به کشیدن داشته باشند.