زمان مطالعه مطلب: 9 دقیقه
بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)

اگر در مورد افتادگی پلک، دلایل و راههای درمان آن در حال جستجو هستید، باید عرض کنم این مقاله برای راهنمایی شما تدوین شده است. در این مقاله سعی شده است علل افتادگی پلک ها و راههای درمان و بازگشت زیبایی مجدد به چشم ها را بررسی کنیم و مزایا و معایب، عوارض جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یک به یک تحقیق کنیم و راههای جایگزین جراحی را نیز با هم بررسی نماییم:

چشم ها دریچه ای به سوی روح و روان انسان ها هستند. در ارتباطات غیرکلامی و بیان احساسات،چشم ها نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند.

با چشم ها به راحتی میتوان حالت های درونی و روحی مانند عصبانیت، غم ، شادی، تعجب، ناامیدی، عشق و…را به دیگران منتقل کرد. همین خصوصیات در چشم ها به ما یادآور میشود که این عضو ارزشمند انسان چگونه میتواند در ارتباطات روزمره او تاثیر گذار باشد.

ابتدا دلایل افتادگی پلک ها را بررسی می کنیم، کهولت سن و تحلیل رفتن بافت های صورت دلیل اصلی این افتادگی هاست، با وجودی که فرایند پیری در تمام بخش های صورت مشهود خواهد شد اما این تغییرات در قسمت بالای صورت (اطراف چشم ها) بسیار بیشتر از قسمت پایین صورت خود را نشان می دهد.

فرایند بلفاروپلاستی و نحوه جراحی زیبایی پلک

قبل از انجام جراحی زیبایی پلک

بررسی دقیق نواحی اطراف چشم توسط پزشک با تجربه جراحی پلک بسیار مهم است.

در ناحیه پلک بالا، توجه به وضعیت ابروها و بررسی افتادگی ابرو از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای کسب بهترین نتیجه از جراحی پلک و همچنین جلوگیری از عارضه ی بسته نشدن پلک، باید ابتدا افتادگی ابرو برطرف شود. عدم توجه و در نظر نگرفتن همین نکته ی کوچک می تواند منجر به اشتباهی بزرگ در جراحی پلک شود .

پزشکی که قبل از جراحی پلک (جراحی افتادگی پلک بالا)، از افتادگی ابرو بی اطلاع باشد و یا آن را در نظر نگیرد، ناخودآگاه مقدار بیش از حدی از پوست پلک بالا را برمی دارد و همین امر باعث می شود که بعد از جراحی پلک بالا، چشم ها به درستی بسته نشوند.

به طور کلی برای جلوگیری از عارضه ی بسته نشدن چشم ها در جراحی پلک بالا (جراحی افتادگی پلک بالا) باید حداقل 20 میلی متر پوست سالم از زیرابرو تا لبه مژه ها باقی مانده باشد.
در مورد پلک پایین نیز قبل از جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی، باید وضعیت گونه ها بررسی شود.

اصلاح افتادگی گونه ها و بر طرف کردن گودی زیر چشم با تزریق ژل یا تزریق چربی، می تواند باعث شود که نتایج فوق العاده ای از جراحی پلک بدست آید.

در جراحی پلک پایین نیز مانند جراحی پلک بالا، هدف اصلی اصلاح افتادگی های پوستی و چین و چروک های این ناحیه است به این معنی که حداقل پوستی که برای برطرف کردن چین های زیر چشم لازم است ابتدا محاسبه و در حین جراحی برداشته می شود.

برداشتن بیش از حد پوست در جراحی پلک پایین، علاوه بر اینکه خطر بسته نشدن پلک را به دنبال دارد، می تواند به پیرتر نشان دادن چشم ها نیز منجر شود.

با افزایش سن، پلک ها و اطراف چشم چه تغییری می کنند؟

با افزایش سن و پیری صورت، تقریبا در همه افراد پوست پلک دچار افتادگی شده و چینهای زیادی در این ناحیه ایجاد می شود. در برخی افراد چربی های زیر پلک زیاد شده و به صورت پف در پلک بالا یا پایین خود را نشان می دهد. همزمان با افتادگی پلک بالا، ابروها دچار افتادگی می شوند و فاصله بین چشم و ابرو کاهش می یابد.

همزمان با تغییرات پلک پایین، افتادگی گونه و کم شدن چربی های زیر چشم نیز دیده می شود. گاهی علائم پیری در دو طرف صورت با یکدیگر متفاوت است، به این معنی که ممکن است یک پلک یا ابرو نسبت به سمت مقابل، افتادگی کمتر یا بیشتری داشته باشد. اصلاح همزمان این غیر قرینگی در حین عمل جراحی پلک ( بلفاروپلاستی ) برای رسیدن به نتیجه مطلوب الزامی است.

تغییرات پلک بالا با افزایش سن

برای جوانسازی پلک ها و اطراف چشم چه کارهایی می توان کرد؟

میدانیم که یکی از راههای جوانسازی صورت در کسانی که افتادگی پلک ناشی از پوست اضافه دارند، برداشتن پوست اضافه از طریق جراحی بلفاروپلاستی است.

گاهی افتادگی پلک، به صورت واقعی نیست و نمای ایجاد شده به دلیل افتادگی ابروست. لذا با اصلاح افتادگی ابرو، زیبایی چشم ها بیشتر می شود.

در مواردی که چین های اطراف چشم (پلک و ابرو) زیاد باشد و افتادگی پلک خفیف باشد، با روش هایی بسیار آسان تر از جراحی پلک ( بلفاروپلاستی)، می توان جوانسازی اطراف چشم را انجام داد. یکی از بهترین و مرسوم ترین روش ها، استفاده از بوتاکس در این نواحی است. اصلاح گودی زیر چشم (ناودان اشکی) در جوانسازی پلک پایین بسیار مهم است. این کار را می توان با تزریق چربی زیر چشم یا تزریق ژل در این ناودان اصلاح کرد. تزریق چربی در این قسمت اثر دائمی و ماندگار دارد.

بیشتر بدانیم: لیفت صورت و گردن چیست؟ و برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی زیبایی پلک بالا

در پلک افراد جوان، معیارهای زیر نشان دهنده جوانی و زیبایی است:

وجود شیار پلک بالا، به زیبایی پلک کمک می کند. در نژاد آسیایی، ممکن است شیار پلک بالا و جود نداشته باشد و یا فاصله ی آن از لبه ی پلک کم باشد اما جالب است که بدانیم فاصله لبه پلک تا شیار پلک بالا، در خانمها برای آرایش کردن و سایه چشم کابرد دارد، و کاهش این ناحیه مانع از آرایش مناسب چشم می شود.

فاصله بین شیار پلک بالا تا زیر ابروها، ۳ تا ۵ برابرفاصله بین لبه مژه ها تا شیار پلک بالا است. ( با افزایش سن، این نسبت بهم می خورد) پلک بالا حدود ۲-۳ میلیمتر از عنبیه را می پوشاند در حالی که پلک پایین مماس با عنبیه است یا تنها ۱ میلیمتر روی آن را می پوشاند.

جراحی زیبایی پلک
فاصله بین شیار پلک بالا تا زیر ابروها، ۳ تا ۵ برابرفاصله بین لبه مژه ها تا شیار پلک بالا است.

با افزایش سن،شاهد چه تغییراتی در پلک بالا هستیم؟

در اثر افزایش سن، چهار تغییر اصلی در پلک بالا و نواحی اطراف آن ایجاد می شود که برای جوانسازی آن باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد

  1. افتادگی پوست و افزایش پوست پلک (باعث کاهش یا از بین رفتن فاصله شیار پلک بالایی از لبه مژه ها می شود).
  2. افزایش بافت عضلانی اضافه در پلک بالا
  3. حجیم شدن و بیرون زدن چربی ها در نواحی مختلف پلک بالا
  4. پایین آمدن همزمان ابروها

همه افراد به یک نسبت دچار این تغییرات نمیشوند لذا برای جوانسازی پلک بالا، باید مشخص شود که کدامیک از تغییرات ایجاد شده و برای جوانسازی لازم است.

لذا در جراحی زیبایی پلک، ممکن است از پلک یک فرد، چربی های بیشتری برداشته شود در صورتی که در پلک فرد دیگر، مقدار بیشتری از عضلات و پوست برداشته شود.

چه اقداماتی توسط جراح ماهر برای اصلاح افتادگی پلک انجام می شود؟

1. طراحی و محاسبات

با محاسبات دقیق زیر می توانیم محل برش جراحی، مقدار پوست اضافه ای که لازم است برداشته شود و محلی که چین پلک بالا قرار است در انجا قرار گیرد را تعیین می نماییم.

توجه: درحین بررسی های قبل از عمل و در طول مدت جراحی، این نکته در نظر گرفته می شود که فاصله لبه مژه ها تا زیر ابرو به کمتر از 20 میلیمتر نرسد تا زیبایی پلک برقرار بماند و تضمینی برای بسته شدن طبیعی پلک بالا داشته باشیم.

2. برداشتن پوست (گاهی همراه با عضله ی اضافه در پلک بالا)

ثابت ترین اقدام در جراحی پلک بالا،این است که پوست اضافه ای که با افزایش سن ایجاد شده است را برداریم. با این کار و رعایت استاندارد ها، می توانیم بدون نگرانی از عوارض خطرناک، تغییر بسیار مفیدی در جوانسازی اطراف چشم ایجاد کنیم. بسیاری از جوانان که دچار افتادگی خفیف در پلک خود هستند، تنها به همین تغییر نیاز دارند و اقدام دیگری لازم نیست.

برداشتن پوست اضافه پلک بالا

در برخی از افراد، پس از برداشتن پوست و عضله ی اضافی پلک بالا، مقداری چربی از قسمت هایی که پف بیش از حد دارند، برداشته می شود. برداشتن چربی، در همه بیماران به یک صورت انجام نمی گیرد. در برخی افراد این کار فقط در قسمت میانی پلک بالا لازم است انجام گیرد، در حالی که در برخی دیگر از قسمت داخلی چشم، چربی های اضافه برداشته می شود.

همچنین در برخی از افراد ممکن است چربی های اضافه در هر دو منطقه برداشته شود در نهایت تعدادی از افراد اصلا به برداشتن چربی نیازی ندارند و مهم تر اینکه گاهی اوقات لازم است تنها چربی ها را فقط از بخشی که زیاد است به سمت بخشی که کمبود چربی دارد منتقل کنیم تا بهترین نتیجه زیبایی پلک را بدست آوریم.

در تصویر زیر محل هایی که ممکن است چربی های مختلف آن برداشته شود، نشان داده شده است.

بلفاروپلاستی

 

این روش اقدامی است که نتیجه جراحی پلک را به صورت بسیار چشمگیری بهبود می بخشد، همچنین این کار باعث می شود نتیجه بدست آمده در جراحی پلک به مدت طولانی تری (سالیان طولانی) ماندگار بماند.

4. بالا بردن و ثابت کردن ابرو همزمان با اصلاح پلک بالا از همان محل برش جراحی

همزمان با جراحی زیبایی پلک بالا، جراح می تواند، ابروها را کمی از محل خود بالاتر ببرد و ثابت کند. در این روش، بخش هایی از انتهای ابرو(دم ابرو) از بافت های زیرین خود آزاد می شود و به قسمتهای بالاتر منتقل می گردد، سپس در محل جدید به بافت های زیرین خود بخیه می شود.

اگر تمایل به انجام جراحی زیبایی پلک دارید، خوب است بدانید که در سالهای آینده به طور طبیعی با افتادگی ابرو، که باعث بازگشت علائم افتادگی پلک است رو به رو خواهید شد. لذا با فیکس کردن ابرو، اثر زیبایی پلک به مدت بیشتری باقی خواهد ماند. لذا برای حصول نتیجه ی بهتر، ثابت کردن (فیکس کردن) ابروها نیز توصیه می شود.
این تکنیک به نوعی تضمین کننده ی اثر ماندگار جراحی زیبایی پلک است.

بیشتر بدانیم: لیفت ابرو چیست؟

سوالات متداول پیرامون جراحی افتادگی پلک یا بلفاروپلاستی

سوال: چرا در برخی افراد پس از جراحی زیبایی پلک ،چهره ی آنها چندان جوان تر نشده است؟

پاسخ: در جراحی زیبایی پلک، توجه به علائم پیری ایجاد شده در پلک و رفع آنها بسیار مهم است و باقی ماندن هر کدام از 4 علامت گفته شده در بالا، می تواند مانع از نتیجه ی رضایت بخش درجراحی شود. نکته ای که در این سالها با آن برخورد داشته ایم و شاید بیش از دیگر نکات نادیده گرفته می شود، عدم توجه به وضعیت ابروها و برقرارکردن فاصله طبیعی بین چشم و ابرو است.

معمولا این نتیجه در افرادی رخ میدهد که افتادگی ابرو دارند و در حین انجام عمل جراحی پلک به آن توجه نمی شود و تا زمانی که افتادگی ابرو اصلاح نشود، نتیجه جراحی زیبایی پلک چندان رضایت بخش نخواهد بود.

سوال: چرا بعد از جراحی زیبایی پلک بالا، چشم ها بسته نمی شود؟

پاسخ: گاهی به دلیل عدم محاسبه قبل از جراحی، پوست پلک بالا بیش از حد برداشته می شود و این خطا منجر به اختلال حرکت پلک بالا می شود. عامل اصلی که باعث می شود یک پزشک، دچار چنین اشتباه بزرگی شود، عدم بررسی وضعیت ابرو و عدم رعایت استانداردهای قبل از جراحی است.

سوال: چرا بعد از جراحی پلک بالا، نه تنها چشم ها جوان تر نشده، بلکه چشمان فرد کمی گودتر و مسن تر نیز به نظر می رسند؟

پاسخ: در سال های قبل، بسیاری پزشکان تمایل زیادی به برداشتن چربی های پلک بالا داشتند. اما امروزه با پیشرفت تکنیک های جراحی پزشکان متوجه شده اند که این کار تا حد امکان با احتیاط میبایست صورت گیرد.

در بسیاری از موارد بهتر است به جای برداشتن چربی، تنها چربی ها را از ناحیه ای به ناحیه ی دیگر در پلک منتقل کنیم تا نتیجه بهتری را داشته باشیم.

سوال: آیا ممکن است علامت افتادگی پلک در یک فرد بسیار جوان نیز دیده شود؟

پاسخ: علامت افتادگی پلک بالا، لزوما به دلیل تغییرات خود پلک نیست. گاهی افتادگی ابرو دقیقا علامت افتادگی پلک را ایجاد می کند. تفکیک این دو از یکدیگر فقط با معاینه دقیق صورت می گیرد. در تعدادی از افراد افتادگی ابرو جنبه ارثی دارد و ممکن است در کودک 3 ساله نیز علامت افتادگی ابرو را مشاهده کنیم.

برای مشخص شدن این موضوع میبایست فردی که دچار افتادگی ابرو است را با بستگان نزدیکش مقایسه کرد و علائم افتادگی ابرو را در افراد دیگر خانواده او بررسی نماییم. در نمونه زیر شما اثر افتادگی ابرو بر پلک ها را بهتر درمی یابید.

درمورد فوق بیمار برای جراحی پلک بالا مراجعه نموده است، ولی با بررسی دقیق مشخص شد که افتادگی ابرو نمایی شبیه افتادگی پلک برای ایشان ایجاد نموده است. لذا با اصلاح افتادگی ابرو به صورت آندوسکوپی و بدون هیچ گونه جراحی پلک، فرم چشم ها تغییر کرده است و جوانسازی اطراف چشم نیز به وضوح مشاهده می شود.

بنابراین هر پلکی با وجود نشان دادن تغییرات ناشی از افزایش سن، لزوما نیاز به جراحی ندارد.

سوال: آیا ممکن است در جراحی زیبایی پلک بالا، غیر قرینگی های پلک اصلاح می شود؟

پاسخ: در جراحی زیبایی پلک معمولا جراح سعی دارد که نا متقارنی ها را اصلاح کند ولی باید بدانیم که این غیرقرینگی ها به طور کامل اصلاح نخواهد شد، چراکه این مسئله کاملا به عضلات صورت بستگی دارد و همیشه عضله ی یک سمت صورت قوی تر از سمت دیگر است. این موضوع در دیگر قسمتهای بدن نیز صادق است، گاهی یک دست یا یک پا بزرگتر و یا حتی قوی از دست یا پای دیگر است. بنابراین این موضوع کاملا به عضلات صورت بستگی دارد.

اصلاح افتادگی پلک با جراحی

مزایای جراحی اصلاح افتادگی پلک بالا و پایین – بلفاروپلاستی در این مرکز

جراحی زیبایی پلک بالا

  • اصلاح پف یا چربی روی پلک در صورت وجود
  • اصلاح پف زیر ابرو در صورت نیاز
  • اصلاح افتادگی ابرو در صورت نیاز
  • اصلاح غده اشکی در صورت نیاز
  • تمامی اصلاحات فوق تنها از یک برش ظریف انجام می شود. خط برش از روی شیار پشت پلک انجام می شود و اصلا قابل مشاهده نخواهد بود.

جراحی زیبایی پلک پایین

  • تخلیه چربی در زیر پلک پایین در صورت نیاز
  • انتقال این چربی به ناحیه گودی زیر پلک
  • گوشه پایین پلک در صورت نیاز به سمت بالا هدایت و فیکس می شود
  • محل خط برش و بخیه دقیقا کنار خط مٓه است که اصلا با چشم غیرمسلح قابل دیدن نخواهد بود

عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این عمل (جراحی لیفت صورت و گردن) و همچنین مشاهده گالری تصاویر جراحی لیفت صورت این مرکز به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها