تغییر شکل لب ها

لب ها در نشان دادن زیبایی صورت نقش بسیار مهمی دارند، و این نکته باعث می شود که در آرایش صورت خانم ها، همواره این بخش از صورت مورد توجه خاص قرار گیرد به گونه ای که اگر فردی حتی تمایل به آرایش کردن نداشته باشد، بازهم برای زیبا نشان دادن لب هایش از مرطوب کردن و چرب کردن آنها استفاده می کند. برای درک بهتر چگونگی زیباسازی لب ها (تغییر فرم لب ها | تغییر مدل لب ها) لازم است بخش های مختلف آن را بشناسیم و نقش هر بخش در زیبایی لب را بدانیم.

با مشاهده لب افراد مختلف، در می یابیم که شکل لب بالا و پایین با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت محدود به ظاهر نیست، یعنی حتی عضلات آنها در قسمت های عمقی از نظر حجم و جهت قرار گیری الیاف عضلانی با یکدیگر فرق دارند.

اجزاء مختلف لب و چگونگی تغییر آن

در زیر به بررسی اجزاء مختلف لب و چگونگی تغییر آن می پردازیم:

خط لب

به ناحیه ای که پوست صورت به لایه نازک پوشاننده لب ها می رسند، خط لب و یا در اصطلاح پزشکی Vermillion border می گوییم. خط لب، دور تا دور لب بالا و پایین را فرا می گیرد و مشخص بودن و گاهی برجسته کردن این مرز در زیبا نشان دادن لب ها بسیار اثرگذار است. با روش های مختلف جراحی زیبایی لب و غیر جراحی، به راحتی میتوان این خط را برجسته کرد (تغییر فرم لب ها | تغییر مدل لب ها) و یا از برجستگی آن کم کرد. بررسی های تجربی نشان داده است که بسیاری از آقایان جوان، این فرم لب ها را جذابتر می دانند.

توصیه: افرادی که می خواهند برجسته کردن لب هایشان نامحسوس و طبیعی جلوه کند، بهتر است که برجسته کردن خط لب آنها به میزان کم باشد و یا این خط را اصلا برجسته نکنند.

توجه: تبدیل هر کدام از این موارد فوق به یکدیگر بوسیله جراحی، تزریق ژل یا چربی امکان پذیر است. (تغییر فرم لب ها | تغییر مدل لب ها)

یکی از ساده ترین روش های برجسته کردن خط لب، تزریق ژل است. (تزریق چربی به لب و روش های دیگر نیز برای برجسته کردن لب به کار می رود) برجسته کردن خط لب در همه افراد جذابیت را بالا نمی برد و پزشک باید مقدار برجسته کردن خط لب را بر اساس فرم فک و دندان ها و حتی مدل خنده شما مشخص کند تا به بهترین نتیجه برسید. در غیر این صورت ممکن است با وجودی که خط لب های شما برجسته شده، ولی جذابیتی برای شما به همراه نداشته باشد. مثلا در افرادی که دندان های پیشین آنها به جلو برجسته باشد، برجسته کردن خط لب آسیب زیادی به زیبایی فرد می زند.

توجه: برخی از افراد، هیچگونه تمایلی به برجسته کردن لب خود ندارند و پزشک باید این موضوع را بداند. لذا زمانی که برای تزریق ژل لب مراجعه می نمایید این موضوع را اطلاع دهید.

گوشه دهان

هر دو لب در دو انتهای خود به همدیگر می رسند و ما به این ناحیه گوشه دهان یا Oral commissure می گوییم. نحوه رسیدن لبها به یکدیگر در گوشه های دهان نیز به فرم های مختلفی دیده می شود.

به تصویر زیر دقت نمایید، در لب بالایی، جایی که هر دو خط لب به هم میرسند منطبق بر گوشه دهان است به عبارت دیگر برجستگی لبها تا گوشه دهان ادامه می یابد. در حالی که در تصویر پایین، خط لب ها قبل از اینکه به گوشه دهان منتهی شوند، به هم می رسند و چند میلیمتری را در کنار هم طی می کنند تا به گوشه دهان برسند. در این مورد به صورت خطای دید دهان کوچکتر از مقدار واقعی خود به نظر می رسد که در صورت  های ظریف ممکن است به زیبایی هرچه بیشتر صورت کمک کند ولی چنین نمایی در فردی که صورت پهن و و تاحدی چاق دارد ممکن است چندان زیبا به نظر نرسد.

تغییر گوشه لب ها

بخش وسطی لب بالا

در وسط لب بالا، خط لب به سمت پایین می آید و فرورفتگی در این ناحیه ایجاد می کند که به دلیل شباهت آن به کمان، اصطلاحا Cupid’s Bow گفته می شود.

شکل Cupid’s Bow در افراد مختلف متفاوت است، در برخی از افراد کاملا صاف و بدون قوس می باشد، در برخی دیگر ممکن است قوس ملایم و یا زیادی داشته باشد. تغییر این قسمت از لب بوسیله جراحی لب امکان پذیر است و هر کدام از این فرم ها را به راحتی می توان به دیگری تبدیل کرد. (تغییر فرم لب ها | تغییر مدل لب ها)

فرم لب

از زیر بینی، دو ناحیه برجسته به صورت خطی شروع می شوند و به دو طرف قله های Cupid’s Bow می رسند که اصطلاحا به آن فیلتروم (‍Philtrum) گفته می شود. برجسته بودن فیلتروم در برخی از افراد به زیبایی هر چه بیشتر لب و بینی کمک فراوانی می کند. (تغییر فرم لب ها | تغییر مدل لب ها)

philtrum

توجه: امروزه برجسته کردن فیلتروم، (گاهی همراه با افزایش فرورفتگی ناحیه بین دو فیلتروم)، در بین هنر پیشگان هالیوود، طرفداران زیادی دارد. این کار با روش های مختلف جراحی قابل انجام است.

بخش وسطی لب پایین

بخش وسطی لب پایین، در اغلب موارد پهن ترین و حجیم ترین بخش لب هاست. در برخی افراد درست در خط وسط، این پهنا کاهش می یابد، به گونه ای که در دو طرف خط وسط برجستگی دیده می شود. کنار هم قرار گرفتن این دو برجستگی به همراه شکاف بین آنها، حالتی را ایجاد می کند که اصطلاحا لب چاک دار نامیده می شود. چاک دار بودن لب پایین (چاک دار کردن لب) بویژه در حین خنده، از جمله مواردی است که به زیبایی هر چه بیشتر لب و لبخند کمک بسیاری میکند.

چاکدار کزدن لب پایین

چاک دار کردن لب ها هم بوسیله تزریق ژل و هم به وسیله جراحی قابل انجام است. در بسیاری از افراد که لب های نسبتا زیبایی دارند، تنها با ایجاد این تغییر، زیبایی لب دو چندان می باشد. لازم به ذکر است که برای ایجاد چاک لب بوسیله تزریق ژل، نیازی نیست که حجم زیادی از ژل تزریق شود. از سوی دیگر روش جراحی برای ایجاد چاک لب، بیخطر بوده و درصورتی که از نتیجه راضی نباشید، می تواند کاملا به حالت قبل خود بازگردد.

با دقت در جزئیات لب می توان گفت که لب های هر کس مانند اثر انگشت او منحصر به فرد است و با لب های شخص دیگر فرق دارد. با توجه به اجزاء مختلف لب و تنوع شکل آنها، شما مراجعه کننده عزیز، می توانید حدس بزنید کدام بخش از لب هایتان نیاز به تغییر دارد.