درمان ریزش مو با روش پی ار پی

پی ار پی (PRP) حروف اختصاری Platelet-rich plasma به معنی پلاسمای غنی از پلاکت می باشد. روش پی ار پی مبتنی بر دریافت این پلاسمای غنی از پلاکت از جریان خون می باشد که سال ها به منظور درمان بیماری های اسکلتی عضلانی استفاده می شده است.

درمان ریزش مو با روش پی ار پی

درمان های خون آشامی

PRP نیز در اصطلاح عامیانه جزو درمان‌های خون‌آشامی طبقه بندی می شود، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به دو روش تزریق به پوست یا استفاده پس از میکرونیدلینگ (تکنیکی که از سوزن‌های کوچک برای ایجاد زخم‌های میکروسکوپی پوست استفاده می‌کند) به بهبود بافت و ظاهر پوست کمک می کند. اخیراً، روش پی ار پی به عنوان یک راه حل امیدوار کننده برای یکی از چالش برانگیزترین مشکلات درماتولوژی “ریزش مو” مورد توجه قرار گرفته است.

ارتباط بین پلاسمای غنی از پلاکت و رشد مو

پلاکت ها یکی از چهار جزء اصلی خون هستند (سه جزء دیگر: گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاسما) که باعث رشد و بازسازی سلولی می شوند. همانطور که اصطلاح “پلاسمای غنی از پلاکت” نشان می دهد، پلاکت ها معمولاً در پی ار پی پنج برابر بیشتر از خون معمولی متمرکز هستند. این غلظت پلاکت‌ها مفید است، زیرا پلاکت‌ها فاکتورهای رشدی را ترشح می‌کنند که به بهبود زخم و رشد مجدد بافت کمک می‌کنند.

وقتی صحبت از ریزش مو به میان می‌آید، روش کار به این شکل است که پلاسمای غنی از پلاکت به عمق پوست سر، تزریق می‌شود تا به انتهای فولیکول مو برسد، تا یک جمعیت تخصصی از سلول‌ها به نام سلول‌های پاپیلای پوستی را تحریک کنند که نقش مهمی در رشد مو دارند.

مراحل انجام پی ار پی

فرآیند دریافت پی ار پی شامل خون گیری و سانتریفیوژ است. برای تولید PRP، خون از بازوی شما گرفته می‌شود، سپس در یک سانتریفیوژ (ماشینی که با سرعت بالا می‌چرخد تا اجزای خون را جدا کند) می‌چرخند. پس از سانتریفیوژ کردن، پلاسما به سمت بالای بالا می رود که قسمت پایینی پلاسما غنی از پلاکت می باشد. گاهی اوقات، چرخش دوم برای افزایش غلظت پلاکت پلاسما انجام می شود.

 

بعد از اینکه پلاسمای غنی از پلاکت که از خون شما به دست آمد، آن را به چندین ناحیه ریزش مو در سر شما تزریق می کنند. برنامه درمانی معمولا شامل سه جلسه با فاصله تقریباً یک ماهه است و به دنبال آن جلسات نگهداری، هر سه تا شش ماه یکبار برای حفظ نتایج انجام می شود.

 

درمان ریزش مو با روش PRP

آیا تاثیر پی ار پی برای همه یکسان است؟

شواهد نشان می دهد پلاسمای غنی از پلاکت برای برخی از انواع ریزش مو نسبت به سایرین قوی تر است. بیشتر تحقیقات درمان ریزش مو با روش پی ار پی، براساس استفاده از آن برای درمان ریزش موی آندروژنیک (AGA) متمرکز شده است.

ریزش موی آندروژنیک همچنین به عنوان طاسی مرتبط با هورمون شناخته می شود، این وضعیتی است که می تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند. در مردان مبتلا به AGA، ریزش مو به طور معمول در بالا و جلوی سر رخ می دهد. در زنان، نازک شدن در بالای سر و تاج سر رخ می دهد و اغلب با بزرگتر شدن قسمت مرکزی مو شروع می شود.