بسیاری از افرادی که می خواهند لیفت صورت انجام دهند نگران عوارض بعد از جراحی هستند و همین نگرانی مانع تصمیم گیری برای اقدام  به جراحی آنها میشود، حال در متن زیر عوارض جراحی لیفت و نحوه درمان آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

هماتوم یا خون مردگی

یکی از عوارض جراحی لیفت صورت، ایجاد خونمردگی بعد از جراحی است.که این حالت بیشتر در افرادی که فشار خون دارند و یا اختلالی در انعقاد خون دارند (به علت مصرف داروهایی همچون آسپرین و داروهای ضدانعقاد دیگر) دیده میشود. هماتوم رو میتوان با خارج کردن لخته خون ایجاد شده درمان نمود. موارد خفیف هماتوم ممکن است اصلا نیاز به درمان نداشته باشد و خود به خود لخته خون جذب شود.برای پیشگیری از ایجاد هماتوم لازم است که داروهای ضد انعقاد خود را زیر نظر پزشک قطع نمائید و از 2 هفته قبل از جراحی از مصرف هرگونه داروهای گیاهی و انواع دمنوشها، خودداری نمائید(زیرا بعضی از آنها خواص مشابه آسپرین دارند) در ضمن مصرف داروهای ضدفشار خون را ادامه دهید و حتی روز جراحی نیز آنها را مصرف کنید.اگر شما فشار خون ندارید ولی سابقه فشار خون در افراد نزدیک خود را دارند،بهتر است به مدت یک هفته قبل از جراحی هر روز فشار خون خود را چک کنید تا از نداشتن فشار خون مطمئن شوید.

هماتوم یا خونمردگی

سروما

سروما در واقع تجمع مایع خونابه ای است که بعد از جراحی ممکن است در زیر بافتها جمع شود و خود را به شکل کیست یا کیسه حاوی آب در زیر پوست، نشان دهد.وقتی که پوست به بافتهای زیر خود مجددا می چسبد، سروما دیگر تشکیل نمی شود. در این مدت که چند روز طول می کشد ممکن است لازم باشد سروما را به وسیله یک سرنگ تخلیه نمائیم و برای پیشگیری از تجمع مجدد مایع، بر روی محل جراحی، پانسمان فشاری(با فشار ملایم)بگذاریم.خوشبختانه شایع ترین عوارض لیفت صورت دو مورد بالا هستند که به راحتی درمان شده و هیچ عارضه ماندگاری بعد از درمان باقی نمی گذارند.

عوارض ناشایع جراحی لیفت صورت

نکروز پوستی (از بین رفتن پوست)

نکروز یا از بین رفتن پوست ناحیه جراحی از عوارض نادری است که بیشتر در افراد سیگاری دیده می شود. اغلب نکروز ها در محل برش پشت گوش ایجاد می شوند و گاهی نیز در محل برش جلوی گوش دیده می شود. خوشبختانه در اغلب موارد مقدار آن بسیار جزئی و کم است و با درمان مناسب درمان می شود.

به دلیل اینکه نکروز پوستی در افراد سیگاری بیشتر دیده می شود. اغلب جراحان توصیه به قطع سیگار قبل از لیفت صورت دارند.نکروز پوستی در مواردی که جراحی لیفت محدود به لایه های سطحی صورت است(فقط پوست کشیده شود) بیشتر و شدیدتر دیده میشود.بدلیل اینکه من در جراحی لیفت بافتهای عمقی را لیفت می کنم در مراجعانم، حتی در افرادی که روزی دو پاکت سیگار کشیده اند و حاضر نشدند سیگارشان را قطع کنند، نکروز پوستی مشاهده نکرده ام و با وجودی که به همه افراد متقاضی جراحی لیفت صورت پیشنهاد می کنم سیگار را قبل از جراحی ترک کنند، ولی افرادی که نمی توانند چنین کاری را انجام دهند نیز مانعی برای جراحی ندارند و فقط باید مراقبتهای بعد از جراحی را به طور دقیقتر انجام دهند.

درمان نکروز پوستی با مراقبتهای زخم و استفاده از پمادهای موضعی به خوبی انجام میگیرد و پوست در اغلب آنها کاملا نرمال خواهد شد.

احتمال آسیب عصب حسی

اعصاب حسی ممکن است در حین جراحی لیفت صورت آسیب ببینند و همین عامل باعث بی حسی طولانی مدت بخشی از صورت شود. احتمال این آسیب بسیار کم است و خوشبختانه با دقت در حین جراحی به راحتی میتوان از این عارضه جلوگیری کرد.البته به دلیل تورم صورت و گردن بعد از جراحی، قدری بی حسی در ناحیه پوست این دو قسمت به طور طبیعی بعد از جراحی وجود دارد و با کاهش تورم خود به خود از بین می رود و این حالت را نمی توان عارضه محسوب کرد زیرا یک تغییر گذرا و نرمال بعد از جراحی محسوب می شود آسیب به اعصاب حسی صورت هیچگونه نازیبایی در ظاهر صورت ایجاد نمی کند بلکه فقط خود فرد متوجه بی حسی آن می شود.

احتمال آسیب به اعصاب حرکتی

آسیب به اعصاب حرکتی در لیفتهای عمقی صورت ممکن است ایجاد شود و در لیفتهایی که تنها پوست صورت کشیده می شود و جراح به قسمتهای عمقی صورت وارد نمی شود اصلا ایجاد نمی شود.

خوشبختانه همین عامل باعث می شود که جراحانی مهارت کافی برای لیفت عمقی صورت ندارند، فقط به لیفت سطحی صورت اکتفا کنند و شما خواننده گرامی اگر برای لیفت سطحی صورت به هر کدام از همکارانم مراجعه نمودید، مطمئن باشید که این عارضه برای شما پیش نخواهد آمد.

حال سوال مهم شما اینجاست که احتمال آسیب به اعصاب حرکتی صورت در دست جراحان با تجربه ای که لیفت عمقی صورت را انجام می دهند چقدر است؟

یک جراح با تجربه به راحتی می تواند چندین هزار جراحی لیفت عمقی صورت را برای افرادی که سابقه جراحی یا دستکاری صورت (تزریق ژل و…) را نداشته اند انجام دهد بدون اینکه حتی یک مورد آسیب دائمی عصب حرکتی صورت داشته باشد.البته اختلالات گذرای عصب حرکتی که به دلیل تورم بعد از جراحی پیش می آید شایعتر بوده و ممکن است برخی از مراجعه کنندگان به مدت چند هفته آن را تجربه کنند.

در چه کسانی خطر آسیب به عصب حرکتی صورت بالاست؟

خوشبختانه آسیب عصب حرکتی صورت در حین جراحی لیفت صورت در افراد عادی بسیار کم است ولی افرادی که سابقه جراحی در صورت دارند (مثلا جراحی غدد بزاقی بناگوشی) یا سابقه هرگونه دستکاری بافتهای عمقی صورت را داشته باشند. (سابقه آسیب های ناشی از تزریق ژل، سابقه تزریق یا تخلیه ژل پاژ ون دیگر ژل های عارضه دار، سابقه لیفت با نخ و …) در خطر آسیب به عصب حرکتی صورت قرار می گیرند.در چنین شرایطی توانمندی جراح در پیشگیری از آسیب عصب حرکتی صورت بسیار کمک کننده است.

احتمال باقی ماندن اسکار (جای زخم) محل جراحی

همواره یکی از نگرانی های افرادی که جراحی می کنند این است که رد جراحی (محل برش جراحی) بعدها دیده شود و چون افرادی که برای جراحی لیفت صورت مراجعه می کنند می خواهند زیبایی صورتشان بیشتر شود نسبت به این موضوع حساستر هستند.

خوشبختانه در یک جراحی لیفت، صورتی که بافتهای عمقی به جای پوست تحت کشش قرار میگیرد، احتمال اسکار بعد از جراحی بسیار کم است و با روشهای مختلفی می توان از ایجاد اسکار (جای برش) جراحی پیشگیری کرد.گاهی آنقدر جای برش جراحی به خوبی محو می شود که پیدا کردن رد جراحی برای افراد عادی و حتی همکاران به راحتی صورت نمیگیرد.در این میان ممکن است افرادی را دیده باشید که جراحی لیفت صورت انجام داده باشند و جای اسکار بدن از خود به جای گذاشته باشد. حتی در افرادی که زخمشان به خوبی ترمیم نمی شود، علت باقی ماندن اسکار جراحی، کشش پیش از حد پوست است و به راحتی می توان این اسکار را با برطرف کردن کشش پوستی و ترمیم مجدد زخم برطرف نمود.شانس وجود اسکار محل جراحی در افرادی که جراحی لیفت سطحی می کنند(فقط پوست را می کشند بسیار بالاست و برعکس در افرادی که جراحی لیفت عمقی صورت انجام می دهند این احتمال به طرز چشمگیری کم است.

لذا توصیه می کنم در صورتی که شما قبلا جراحی لیفت صورت داشته اید و از محل اسکار آن ناراضی هستند، برای اصلاح این اسکار اقدام کنید و لازم نیست این ناخوشایندی را برای همیشه در وجودتان احساس کنید.

احتمال عفونت

خوشبختانه به دلیل خونرسانی خوبی که در ناحیه صورت و گردن وجود دارد، احتمال عفونت پس از جراحی لیفت صورت بسیار کم است و تقریبا چنین حالتی دیده نمی شود. از نظر تئوری، افرادی که سابقه تزریق ژل یا ژل پاژ دستکاری های دیگر از ناحیه صورت دارند احتمال بیشتری برای ایجاد عفونت صورت دارند.

بدشکلی گوش (دفورمیتی گوش)

برخی از افرادممکن است، بعد از جراحی لیفت صورت، تغییر شکلی در لاله گوش ایجاد شود.بدشکلی لاله گوش که پس از جراحی ایجاد می گرد در قسمت لاله گوش را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.شایعترین تغییر لاله گوش، از بین رفتن تراگوس(برجستگی جلوی مجرای گوش) است.به دلیل اینکه بسیاری از افراد عادی به سایز و شکل این قسمت از لاله گوش توجه چندانی ندارند، این مساله نارضایتی چندانی در مراجعه کنندگان ایجاد نمی کند.برای پیشگیری از این عارضه و حتی بازسازی تراگوس، راهکارهای موثری وجود دارد که جراح به راحتی می تواند آنها را به کار گیرد.

به شکل اصلی که برخی از افرادی که تحت جراحی لیفت صورت قرار گرفته اند از آن شکایت دارند، تغییر شکل نرمه گوش به صورت چسبندگی آن به صورت دراز شدن نرمه گوش و بزرگ شدن نرمه گوش است.

تغییر شکل نرمه گوش مانند اسکار بعد از جراحی، حکایت از کشش بیش از حد پوست دارد،معمولا این دو عارضه (اسکار جراجی  بدشکلی نرمه گوش) به صورت همزمان در افرادی که جراحی لیفت سطحی صورت (کشیدن پوست به تنهایی) را انجام داده اند دیده می شود.

اگر شما دچار چنین عارضه ای شده اید، اصلا لازم نیست که احساس ناخوشایند را تا آخر عمر یدک بکشید. همانند اصلاح اسکار جراحی، به راحتی می توانید با جراحی، بدشکلی نرمه گوشتان را اصلاح نمائید.

ریزش موی اطراف ناحیه برش جراحی

در محلی که برش جراحی ایجاد می شود ممکن است فولیکولهای مو آسیب ببیند و ریزش موی چند میلیمتری دیده شود.در اغلب اوقات این ریزش مو به صورت موقتی بوده و پس از گذشت چند هفته تا چند ماه فولیکولهای مو مجددا رشد کرده و محل را پر می کنند.برای پیشگیری از این عارضه، تدابیری در نظر گرفته شده است که به طرز چشمگیری موثر است در تکنیکهای جدید جراحی، دیگر ریزش مو معضل چندانی ایجاد نمی کند زیرا در حین جراحی لیفت صورت، فولیکولهای مو تحت توجه ویژه قرار می گیرند.لذا هر چند در افرادی که سالها پیش تحت جراحی لیفت قرار گرفته اند این عارضه دیده می شد و مخصوصا موهای ناحیه شقیقه و پشت گوش تحت تاثیر قرار می گرفتند.در تکنیکهای جدید، این قسمتها کاملا خط موی طبیعی و میزان تراکم موی طبیعی دارند.

برای افرادی که از سالهای قبل دچار ریزش موی ناحیه جراحی شده اند نیز یک روش بسیار موثر برای درمان وجود دارد و آن هم کاشت مو است که به خوبی حالت طبیعی موها را در آن ناحیه ایجاد می نماید.