تزریق فیلر خط فک عامل تغییر شکل صورت؟

اگر تا به حال از اینترنت برای یافتن ترفندهایی برای دستیابی به تغییرات شکل صورت استفاده کرده اید، احتمالاً با عکس های قبل و بعد از فیلر خط فک مواجه شده اید. بسیاری از مردم نتایج خود را از این درمان به اشتراک گذاشته اند و شکل صورت تازه تراشیده شده خود را با لبخند به نمایش گذاشته اند.

در حالی که دیدن نتایج دیگران می تواند یک نقطه فروش مهم باشد، در حالت ایده آل، قبل از تصمیم گیری برای دریافت فیلر خط فک یا هر چیزی که نتایج نیمه دائمی داشته باشد، کمی عمیق تر به درمان بپردازید. بنابراین، این جایی است که این مقاله وارد می شود. 

فیلر خط فک چیست؟

در طول درمان فیلر خط فک، پزشک، پرستار، یا پرستار ثبت شده، یک پرکننده پوستی (ماده ای ژل مانند که می تواند به ناحیه ای از صورت یا بدن شما حجم دهد) را در نقاطی در امتداد فک تزریق می کند. به گفته پل جارود فرانک، پزشک متخصص پوست، متخصص پوست و مو در نیویورک و نویسنده کتاب راهنما برای پیری، این می تواند به طور موقت شکل فک شما را تغییر دهد و نتایجی را ارائه دهد که بین 6 تا 12 ماه دوام می آورد.

دکتر پل جارود فرانک می گوید، اغلب، هدف ایجاد خطوط واضح تر در افرادی است که از نرمی فک خود ناراضی هستند. به عنوان مثال، فیلر خط فک می تواند تاثیری بر ایجاد “هماهنگی” در افرادی داشته باشد که دارای ویژگی های قوی تری در ناحیه بالایی و میانی صورت خود هستند.

خط فک

شرلی مادیر، پزشک جراح پلاستیک مستقر در نیویورک، اضافه می کند، فیلر خط فک علاوه بر ایجاد تعادل یا تراشیده‌تر به نظر رسیدن صورت شما، می‌تواند یک اثر لیفتینگ ایجاد کند. دکتر فرانک خاطر نشان می‌کند که برخی از افراد به فیلرهای فک اعتماد می‌کنند تا این تصور را ایجاد کنند که گردنشان بلند شده است و سنگینی در ناحیه فک و گردن را کاهش می‌دهد. فیلر می تواند حجم را به ناحیه فک بازگرداند و در این فرآیند پوست گردن شما را به سمت بالا بکشد.

دکتر فرانک می‌گوید، ارائه دهندگان اغلب به جای یک سوزن برای تزریق فیلر در ناحیه فک، از یک کانولا استفاده می‌کنند که شبیه یک سوزن بلند و با نوک صاف است. او توضیح می‌دهد: با یک کانولا، می‌توانید فیلر را در مسیری که می‌خواهید بدون نیاز به سوراخ‌های متعدد قرار دهید که منجر به کبودی و ضربه کمتری می‌شود.
برخی ممکن است یک سوزن را به جای کانولا انتخاب کنند، چراکه این همان چیزی است که به آن عادت دارند. صرف نظر از ابزار، آنها همچنین می توانند محل قرار دادن فیلر را بر اساس نتایج دلخواه شما تنظیم کنند. قرار دادن فیلر در زیر و همچنین در کنار خط فک باعث ایجاد یک مربع می شود. دکتر فرانک می گوید، قرار دادن آن در زیر خط فک به جای ساختن آن در کنار، منجر به چهره ای قلبی شکل تر با فک مخروطی می شود.

مزایای استفاده از انواع فیلر خط فک چیست؟

دکتر فرانک می‌گوید از میان انواع مختلف فیلرهای تزریقی، پرکننده‌های مبتنی بر اسید هیالورونیک رایج‌ترین گزینه مورد استفاده برای ناحیه فک است. (اسید هیالورونیک یک مولکول قندی است که به طور طبیعی در پوست وجود دارد، و اغلب عنصر ستاره ای در فیلرها است که برای حجم دادن به لب ها، گونه ها یا زیر چشم ها استفاده می شود.) به طور معمول انواع ضخیم تر پرکننده اسید هیالورونیک ( به‌عنوان مثال، Juvederm Voluma XC و Restylane Defyne) برای فک استفاده می‌شوند، زیرا در تقلید از ساختار استخوانی قوی، برتری دارند.
او توضیح می‌دهد: «برخی از فیلرهای ژل ظریف، ممکن است برای ایجاد کانتور جدید کافی نباشند و ممکن است تحت وزن پوست قسمت پایینی صورت بیش از حد قابل تراکم باشند. یکی از مزایای خاص پرکننده های اسید هیالورونیک این است که آنها را می توان به راحتی حل کرد. بنابراین، اگر تغییر نظر پیدا کردید یا فکر می‌کنید نتایج شما پس از استفاده از فیلر خط فک مورد رضایتتان نیست، می‌توانید آنزیمی به نام هیالورونیداز را به آن ناحیه تزریق کنید تا فیلر را حل کند.
یکی دیگر از انواع رایج پرکننده‌ها برای ناحیه فک، هیدروکسی آپاتیت کلسیم است که دکتر فرانک ترجیح می‌دهد از آن برای درمان این قسمت از صورت استفاده کند. او می‌گوید: بزرگ‌ترین مسئله این است که محصولات هیالورونیک اسید مایعات زیادی را حفظ می‌کنند؛ آنها چاقی ایجاد می‌کنند، که اگر به گونه یا لب تزریق می‌کنید، مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اما اگر در حال تلاش برای ایجاد تعریفی در صورت در خط فک هستید، داشتن محصولی که آب زیادی را در خود نگه می‌دارد می‌تواند چهره را پف کرده نشان دهد.
او می‌گوید: هیدروکسی آپاتیت کلسیم، که ماده‌ای است که در استخوان‌ها یافت می‌شود، “زیبایی مشخص‌تری را ارائه می‌دهد که برای ناحیه فک مناسب‌تر است.” اما مشکل اصلی آن این است که نمی توان آن را حل کرد، همچنبن لازم به ذکر است “پرکننده های اسید هیالورونیک غلیظ تر مانند Voluma نیز به راحتی حل نمی شوند.” آنها آنطور که می گویند برگشت پذیر نیستند. فیلر خط فک هیدروکسی آپاتیت کلسیم (مانند رادیس) بیشتر از پرکننده هیالورونیک اسید دوام دارد و حدود یک سال ماندگاری دارد.

معایب و عوارض تزریق فیلر خط فک

مانند تزریق فیلر در سایر نواحی، کبودی و تورم جزئی، از عوارض جانبی شایع در روزهای بلافاصله پس از تزریق فیلر خط فک است. دکتر مادیر (Madère) می گوید: «اگر فیلر به درستی قرار نگیرد، ممکن است ندول یا برجستگی ایجاد شود. او اشاره می‌کند که اگرچه کمتر شایع است، اما در برخی افراد ممکن است واکنش‌های پوستی مانند تورم جدی‌تر و تغییر در رنگ پوست ایجاد کنند، به‌ویژه اگر سابقه واکنش‌های مشابه به فیلر داشته باشند. برخی از واکنش‌های پوستی ممکن است واکنش‌های آلرژیک باشند که معمولاً طی چند روز تا یک هفته با کمی مراقبت برطرف می‌شوند.
عوارض تزریق فیلر خط فک

مورد مهمتری هم وجود دارد که احتمال یک عارضه شدیدتر اما نادر است که در آن فرد در صورت قرار دادن نادرست فیلر، آسیب عروق خونی یا انسداد را تجربه می کند. دکتر مادیر می گوید: پوست سالم به حمایت از گردش خون بستگی دارد. او می گوید: “هر چیزی که خون رسانی به پوست را قطع یا مختل کند منجر به مرگ آن بافت (“نکروز”) یا لجن بافتی می شود. نکروز بافت عارضه ای است که اصلاح آن آسان نیست. در حالت ایده آل باید از آن پیشگیری کرد.”

با قضاوت بر اساس تعداد پست‌های “این نشانه شما برای دریافت پرکننده خط فک است” در TikTok، بسیاری از افراد به ظاهر از نتایج خود راضی هستند. اما، مانند هر عمل زیبایی، همیشه این احتمال وجود دارد که انتظارات شما با نتایج شما مطابقت نداشته باشد. دکتر مادیر می‌گوید: «نتایج نامطلوب ممکن است به دلیل زیاد یا ناکافی بودن فیلر باشد، در نتیجه به نتیجه مطلوب نمی‌رسد».

دکتر فرانک می‌گوید: اگر تزریق فیلر خط فک به‌طور نامناسب یا برای فرد اشتباهی انجام شود، می‌تواند چهره را بیش از حد مربع نشان دهد. همچنین نمونه دیگری از فیلرهای خط فک، زمانی که افراد به امید اینکه توجه خود را از روی فک‌های خود دور کنند (افتادگی پوست در زیر خط فک) به فیلرهای فک روی می‌آورند، به اشتباه نتیجه می‌دهد. کاری که فیلر انجام می‌دهد این است که خط فک را سنگین‌تر می‌کند و آن را نمایان تر از آنچه در ابتدا بود نشان می‌دهد.

قبل از تزریق فیلر خط فک باید بدانید

هزینه پرکننده فک بسته به محل زندگی شما و کسی که به عنوان ارائه دهنده خود انتخاب می کنید می تواند بسیار متفاوت باشد. فیلر معمولاً توسط سرنگ شارژ می‌شود (حتی اگر پزشک از کانولا استفاده کند، زیرا فرمول در یک سرنگ بسته‌بندی می‌شود)، و به گفته آمریکایی‌ها بسته به نتایج مورد نظر، تعداد تزریق ها معمولاً بین یک تا چهار سرنگ فیلر برای خط فک می‌باشد. با توجه به متغیر بودن قیمت فیلر ها بهتر است قبل از تزریق از تعداد دقیق و قیمت هر سرنگ اطلاع کامل کسب نمایید.
اگر می‌خواهید ظاهر فک خود را تغییر دهید، روش‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید فراتر از فیلرهای خط فک به آن‌ها نگاه کنید. تزریق نوروتوکسین ها (مثلاً بوتاکس یا زئومین) در امتداد استخوان فک و نوارهای پلاتیسمی (عضلاتی که از گردن شما می گذرد) می تواند زاویه فک شما را سفت کند. همانطور که “Shape” قبلا گزارش داده بود، تزریق آنها به عضله مستتر زیر گوش می تواند منجر به چهره ای قلبی شکل تر شود. اگر به دنبال حجم اضافی نیستید، مسیر نوروتوکسین ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد.
البته مسیر جراحی هم وجود دارد. دکتر مادیر خاطرنشان می‌کند: «برای افرادی که به دنبال کانتور پایین‌تر صورت هستند، فیلرهای خط فک گزینه‌ای انعطاف‌پذیرتر برای «آزمایش» ظاهر قبل از متعهد شدن به گزینه‌های دائمی‌تر مانند جراحی پروتز فک هستند. دکتر فرانک می افزاید، یا بیمار علاقه مند به گرفتن فیلر در خط فک برای لیفت، به جای لیفت گردن علاقه مند باشد.
در نتیجه اگر تصمیم دارید فیلر خط فک را بررسی کنید، یک پزشک ماهر می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا برای شما منطقی است یا خیر، و اگر چنین است، شما را با نتایجی که به دنبال آن هستید مرتبط کند.