پیشانی برجسته یا پیشانی ناندرتال، عارضه ای است که در نواحی استخوانی پیشانی رخ می دهد و باعث برجسته شدن و برآمدگی این استخوان ها به سمت بیرون می شود.ما در این مقاله قصد داریم تا پیشانی برجسته را از جنبه های مختلف بررسی کرده و اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:

    • دلایل مختلف بروز عارضه پیشانی برجسته
    • روش های درمان و اصلاح پیشانی برجسته
    • عوارض احتمالی جراحی پیشانی
    • مراقبت های لازم بعد از جراحی پیشانی برجسته
  • پاسخ به تعدادی از سوالات مهم مراجعان جراحی پیشانی برجسته

جهت دسترسی سریع به سرتیتر های مقاله می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

پیشانی برجسته چیست؟

روش های اصلاح برجستگی پیشانی

نحوه انجام جراحی پیشانی برجسته

عوارض جراحی پیشانی ناندرتال یا برجسته

هزینه جراحی پیشانی برجسته چقدر است؟

مزایایی که جراحی پیشانی برجسته برای شما دارد

دلایل به وجود آمدن پیشانی برجسته

 

پیشانی برجسته چیست؟


پیشانی در حالت استاندارد و ایده آل خود، یا حالتی صاف و کشیده دارد یا دارای میزان کمی انحنا به سمت بیرون است. (یعنی حالت محدب دارد) عواملی مختلفی میتواند روی حالت پیشانی تاثیر گذاشته و آن را از حالت طبیعی خود خارج کند. در این حالت قسمت پایین پیشانی (بالای ابرو ها) دچار برجستگی بیش از حد می شود و پیشانی را از حالت طبیعی و زیبای خود خارج می کند. این عارضه، پیشانی برجسته یا پیشانی ناندرتال نامیده می شود. (در قسمت بعد همین مقاله به عوامل مختلفی که باعث ایجاد برجستگی پیشانی می شود، خواهیم پرداخت)

جراحی پیشانی برجسته

مقایسه شیوع برجستگی پیشانی در آقایان و خانم ها


پیشانی برجسته بیشتر در آقایان دیده می شود و شیوع آن در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر است. البته گاها این عارضه در خانم ها نیز دیده می شود. به طوریکه دیواره پیشانی به سمت جلو برجسته شده و صورت بیمار حالت مردانه ای به خود گرفته است.

بروز برجستگی پیشانی در خانم ها باعث می شود که از ظرافت و زیبایی صورت آنها کم شده و چهره حالتی خشن و مردانه به خود بگیرد.

روش های اصلاح برجستگی پیشانی


برای اصلاح برجستگی پیشانی و بهبود زیبایی صورت فرد می توان از روش های اصلاح پیشانی برجسته یا ناندرتال استفاده کرد.

روش های مختلفی برای اصلاح برجستگی پیشانی وجود دارد. انتخاب روش اصلاح پیشانی برجسته به میزان برجستگی و جلو آمدگی پیشانی نسبت به اجزای مجاورش بستگی دارد. با در نظر گرفتن موارد بالا، روش های اصلاحی به دو دسته جراحی و غیر جراحی تقسیم می شوند.

اگر میزان جلو آمدگی پیشانی کم باشد، می توان از روش های غیر جراحی استفاده کرد. این روش نسبت به روش جراحی پیشانی برجسته به مراتب ساده تر و کم هزینه تر است.
اما اگر میزان جلو امدگی پیشانی زیاد باشد، برای اصلاح آن باید از روش جراحی پیشانی استفاده نمود. تا بتوانی تغییر شکل لازم به جهت اصلاح برجستگی را در استخوان پیشانی فرد انجام داد.

آیا روش های غیر جراحی برای اصلاح پیشانی برجسته وجود دارد یا خیر؟

برای اصلاح برجستگی پیشانی روش هایی غیر از جراحی نیز وجود دارد. روش غیر جراحی برای افرادی قابل استفاده است که

  1. میزان برجستگی و جلو امدگی پیشانیشان کم باشد یا
  2. قسمت میانی پیشانی شان حالت فرو رفته به خود گرفته باشد.

در این حالات دکتر جراح با استفاده از تزریق فیلر یا قرار دادن پروتز، قسمت گود پیشانی را به قدری بالا می آورد که هم سطح ناحیه برجسته شود و پیشانی به حالت نرمال خود بازگردد.

روش غیر جراحی (تزریق چربی و فیلر) برای افرادی که برجستگی شدیدی دارند به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا حتی اگر گودی به وجود آمده در پیشانی هم پر شود و هم سطح ناحیه برجسته شود، پیشانی بیش از حد جلو آمده و اصطلاحا شکل خربزه!!! به خود می گیرد.
بنابراین در اکثر افراد توصیه بر این است که خود جلوآمدگی پیشانی را اصلاح کنیم. برای انجام این اصلاح استخوان پیشانی را تغییر شکل داده و به حالت مطلوب باز میگردانیم.

 

برای دریافت مشاوره تخصصی توسط کارشناسان مجموعه، میتوانید از طریق لینک های زیر اقدام کنید:

نحوه انجام جراحی پیشانی برجسته


بعد از آماده سازی بیمار، ابتدا فرد بیهوش می شود. سپس ناحیه پیشانی برش داده می شود. این برش در محل رویش موها یا داخل موها زده می شود. این برش به گونه ای انجام می شود که تا حد ممکن اثری از محل جراحی بعد از ترمیم باقی نماند. بعد از انجام برش، بافت های پیشانی کنار زده می شود تا دسترسی به ناحیه استخوانی پیشانی ایجاد شود. سپس با تراش و تغییر شکل ناحیه برجسته، پیشانی اصلاح می شود. اگر در پیشانی فرد حالت گودی و فرورفتگی نیز وجود داشته باشد، در حین انجام جراحی این گودی و فرو رفتگی نیز اصلاح می شود.

جراحی اصلاح برجستگی پیشانی با بیهوشی انجام میگیرد یا بی حسی؟

در مرکز جراحی زیبایی لیمون، جراحی پیشانی برجسته با بیهوشی انجام می گیرد. دکتر اکبر بیات برای انجام این جراحی فقط از روش بیهوشی استفاده می کنند و به هیچ وجه توصیه نمی کنند که از روش های بی حسی موضعی یا خواب استفاده شود. زیرا تمرکز جراح در روش بیهوشی بالاتر بوده و تسلط بیشتری بر روی روند جراحی دارد. تسلط و تمرکز بالای جراح بر روند جراحی فاکتور بسیار مهمی است که نتیجه جراحی تا حد زیادی به آن بستگی دارد.

پیشانی من حالت گود افتادگی دارد؛ چیکار کنم؟

گاهی اوقات همزمان با اینکه برجستگی در ناحیه پیشانی وجود دارد، قسمت بالای پیشانی هم به قدری به عقب کشیده شده اند که آن قسمت ها حالت گود و فرو رفته به خود گرفته اند. این فرو رفتگی به قدری زیاد است که حتی با اصلاح کامل برجستگی پیشانی، باز هم حالت ناصاف و خمیده پیشانی حفظ خواهد شد. (این حالت در موارد حاد برجستگی پیشانی دیده میشود) هنگامی که این حالت بروز می کند پزشک جراح می تواند از پروتز استفاده کند تا گودی را پر کند یا از طریق تزریق چربی (که از بافت های طبیعی بدن فرد برداشته می شود) گودی بوجود آمده را برطرف کند. بدین ترتیب پیشانی مراجعه کننده به بهترین نحو، اصلاح می شود.

دقت شود که در این روش از تزریق چربی استفاده میشود نه از تزریق ژل. زیرا که تزریق ژل، خصوصا ژل های پاژ عوارض جبران ناپذیری بر زیبایی صورت فرد در طولانی مدت دارند.

عوارض جراحی پیشانی ناندرتال یا برجسته


آیا جراحی پیشانی برجسته عوارض دارد؟

هر عملی فارغ از نوع آن و شدت جراحی، در کنار تمامی محاسن و مزایایی که دارد، حتما دارای عوارضی نیز خواهد بود. البته نوع عارضه، شدت آن و موقتی یا دائمی بودنش، بستگی به نوع جراحی و مهارت پزشک جراح دارد.

در عمل پیشانی برجسته، برش جراحی در محل رویش مو در بالای پیشانی یا بالای سر و داخل موها زده می شود. در این حالت مو ها محل برش را پوشش می دهند و با ترمیم ظریفی که بر روی محل برش و بخیه انجام می شود تا حد زیادی رد برش محو می شود.

مدت زمانی جراحی پیشانی ناندرتال چیزی حدود 2 تا 3 ساعت است.

  • روز بعد از جراحی فرد می تواند حمام کند.
  • داروهایی که احیانا قبلا مصرف میکرده، دوباره مصرف کند.
  • تا چند روز بعد از جراحی دور چشم و پیشانی اش ورم دارد و این ورم کاملا طبیعی است.
    • اکثرا بین 1 تا 2 هفته این ورم ها خوب شده و رفع می شوند.
  • در محل برش جراحی که در بالای سر زده می شود، برای مدتی بی حسی موضعی ایجاد می شود.
    • این بی حسی کاملا طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود.
  • در محل برش ها ممکن است که خارش ایجاد شود.
    • این خارش ها را می توان با شستشوی مناسب و مصرف دارو های تجویز شده کنترل و رفع کرد.

آیا جراحی پیشانی برجسته برگشت پذیر است؟

باید گفت که خیر، این جراحی یک جراحی دائمی است و برگشت پذیر نیست. به دلیل اینکه در این روش برجستگی استخوان ها اصلاح و برداشته می شود، نتیجه آن ماندگار است.

اصلاح برجستگی پیشانی به روش جراحی، روشی دائمی است.

آیا جراحی پیشانی ناندرتال خطری برای سلامتی فرد دارد؟

آیا جراحی پیشانی ناندرتال به سینوس ها آسیبی وارد میکند و باعث بیماری های سینوسی می شود؟

عمل پیشانی برجسته به هیچ عنوان به سینوس ها آسیب نمی رساند و مشکلی از این بابت ایجاد نمی کند. حتی در افرادی که مشکل گرفتگی سینوس و سردرد های سینوسی دارند، می توان در حین انجام عمل کاری کرد که دریچه های سینوسی باز شوند و فردی که قبلا دچار سینوزیت و سردرد های سینوسی بوده، درمان شده یا ریسک سردرهایش تا حد زیادی کاهش یابد.

آیا عمل پیشانی ناندرتال خطری برای چشم ها دارد؟

آیا می تواند باعث کوری شود؟ تحت هر شرایطی می توان گفت که این جراحی خطری برای چشم ندارد.

تحت هر شرایطی می توان گفت که جراحی پیشانی برجسته خطری برای چشم ندارد.

من از عمل جراحی می ترسم، چه کنم؟

در مورد اینکه آیا انجام این عمل برای فرد خطر دارد یا نه، باید گفت که این عمل برای افراد جوان و کسانی که بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی ندارند، کاملا بیخطر است و جای هیچگونه نگرانی ندراد. این عمل به صورت سرپایی انجام می گیرد و فرد همان روز مرخص می شود.

 

برای دریافت مشاوره تخصصی توسط کارشناسان مجموعه، میتوانید از طریق لینک های زیر اقدام کنید:

هزینه جراحی پیشانی برجسته چقدر است؟


هزینه درمان و اصلاح برجستگی پیشانی، به میزان برجستگی و نوع روش درمان بستگی دارد.

در روش های غیر جراحی که برای افراد با برجستگی کم کاربرد دارد، هزینه به مراتب پایین تر است. برای اطلاع از لیست دقیق قیمت ها می توانید با مشاورین مرکز زیبایی لیمون تماس گرفته و از مشاوره آنها استفاده کنید. مشاورین ما با دریافت اطلاعات تکمیلی از شما هزینه دقیق درمان برجستگی پیشانی برای شما را محاسبه و به اطلاع شما میرسانند.

مراقبت های بعد از جراحی اصلاح برجستگی پیشانی


تا چند روز بعد از انجام جراحی به افراد توصیه می شود که از “فین کردن” و فشار آوردن به بینی و سینوس خود اجتناب کنند. هر عاملی که باعث افزایش فشار داخل سینوس ها شود، می تواند به دیواره سینوس ها فشار آورده و باعث حرکت آن شود و در نتیجه جراحی تاثیر منفی بگذارد.

بیمار بعد از 24 ساعت می تواند استحمام کرده و حتی سر خود را بشوید. رعایت نظافت و بهداشت سر در بهبود عوارض بعد جراحی و جلوگیری از ایجاد بعضی از عوارض مانند عفونت لازم و ضروریست. توصیه می شود سر با شامپو بچه شستشو داده شود.

برای بهبود سریع و جلوگیری از ایجاد برخی عوارض، استفاده به موقع از پماد ها و دارو های تجویز شده طبق دستور پزشک جراح ضروریست.

مزایایی که جراحی پیشانی برجسته برای شما دارد


روی پیشانیتان گودافتادگی دارید؟

هنگامی که دیواره سینوس فرونتال یا پیشانی بیش از حد معمول رشد میکند، باعث ایجاد برجستگی در قسمت پایین پیشانی و بالای چشم ها می شود. به وجود آمدن این برجستگی در پیشانی فرد باعث می شود که چشم ها حالت گود پیدا کنند. همچنین قسمت های میانی و بالایی پیشانی نیز حالت فرو رفته و گود به خود بگیرند. در این حالت پیشانی از نمای نیمرخ حالت مقعر (منحنی که وسط آن به سمت داخل است) به خود می گیرد. که باعث کاهش ظرافت و زیبایی صورت افراد می شود.

با انجام جراحی و اصلاح پیشانی برجسته می توان با رفع برجستگی پیشانی، گود افتادگی پیشانی را هم برطرف کرد. در مواردی که میزان برجستگی کم است، با تزریق چربی هم میتوان این گود افتادگی را اصلاح کرد.

بهتر است چهره ای ظریف تر داشته باشید، تا چهره ای خشن و اخمو

هنگامی که پیشانی برجسته باشد، ابرو ها جلوتر نشان داده می شوند. فاصله بین چشم و ابرو کم شده، به طوری که انگار فرد اخم کرده است. چهره بسیاری از این افراد توسط دیگران به عنوان یک چهره عصبانی و خشن و بدعنق و با انرژی منفی شناسایی می شود.

کسانی که از این حالت رنج میبرند و خواهان این هستند که حالت چهره نرم تر و ظریف تری داشته باشند، توصیه می شود که همراه انجام عمل اصلاح پیشانی برجسته، مقداری هم ابرو هایشان را به سمت بالا بکشند، لیفت ابرو انجام دهند، تا چهره جذاب تری پیدا کنند و مشکلات یاد شده رفع شود.

از شر چین و چروک پیشانیتان خلاص شوید

کسانی که همزمان هم پیشانی برجسته دارند و هم ابرو هایشان حالت افتاده دارد، یا از چین و چروک پیشانی رنج می برند و یا میخواهند گوشه چشم هایشان را بالا بکشند، می توانند به همراه جراحی پیشانی برجسته، لیفت ابرو یا لیفت پیشانی هم انجام دهند. این جراحی ها به صورت همزمان و در قالب یک بار جراحی برای فرد متقاضی انجام می شود.

زیبایی چشمانانتان را بهتر نشان دهید

در بعضی افراد، علاوه بر برجستگی پیشانی، قسمت های کناری استخوان زیر و روی ابرو (اطراف حدقه چشم) هم ضخیم بوده و دچار برجستگی است. این خود باعث می شود که چشم ها گودتر نشان داده شوند و یا زیر ابرو ها حالت پف کرده به خود بگیرد.

در این افراد لازم است در حین جراحی، قسمت های برجسته و ضخیم (که در بالا ذکر شد) هم اصلاح شود تا صورت به فرم طبیعی خود باز گردد.
همزمان با اصلاح برجستگی پیشانی، زیبایی ابروهایتان را 3 برابر کنید!

معمولا با عمل پیشانی برجسته، لیفت ابرو هم انجام می شود، زیرا ممکن است افراد دچار افتادگی ابرو هم باشند و حالت اخمو و خشن بودن چهره شان مربوط به همین افتادگی ابرو باشد. در مرکز زیبایی لیمون برای اصلاح این مورد و حصول نتیجه کامل، همزمان با اصلاح برجستگی، لیفت ابرو هم می تواند انجام گیرد.

در برخی از مراجعین اصلاح پیشانی برجسته، برجستگی پیشانی بقدری زیاد است که بعد از جراحی و رفع برجستگی پیشیانی، پوست حالت شل و افتاده به خود می گیرد. به همین خاطر در این افراد لیفت پیشانی انجام می گیرد تا افتادگی پیشانی برطرف شده و صورت در بهترین حالت خود قرار بگیرد.

اگر خواهان تغییر جنسیت هستید، پس باید فرم صورتتان را هم تغییر دهید.

آناتومی پیشانی در آقایان تا حدودی حالت مقعر دارد و در خانم ها حالت محدب. در کسانی که می خواهند تغییر جنسیت دهند و از مذکر به مونث تبدیل شوند، رعایت مورد گفته شده حائز اهمیت است. در چنین افرادی از جراحی پیشانی ناندرتال استفاده می شود تا فرم پیشانی از حالت مردانه به حالت زنانه تغییر شکل دهد، از خشونت چهره کاسته شده و به ظرافت آن افزوده شود.

دلایل به وجود آمدن پیشانی برجسته


در بخش های قبلی به این سوال پاسخ داده شد که “پیشانی برجسته چیست؟”. سوال مهم دیگری که باید به آن پاسخ داد این است که “علت به وجود آمدن پیشانی برجسته چیست؟” دلایل مختلفی برای ایجاد پیشانی برجسته وجود دارد. تئوری های مختلفی نحوه ایجاد برجستگی در پیشانی را مورد بررسی قرار داده اند. در این بخش به دلایل ایجاد پیشانی برجسته می پردازیم:

  • رشد بیش از حد دیواره سینوس ها

بزرگ شدن بیش از حد سینوس ها باعث میشود که به دیواره سینوس ها فشار وارد شود. این فشار در طول زمان باعث برجستگی در قسمت پایین پیشانی می شود.

سینوس ها، مجموعه ای از حفره های توخالی هستند که درون استخوان های صورت قرار دارند. وظیفه سینوس های پیشانی مرطوب کردن هوایی است که تنفس می کنیم. این سینوس ها از طریق دریچه هایی به نام دریچه های سینوسی به مجرای بینی متصل هستند و ترشحات درون سینوس ها از طریق این دریچه تخلیه می شود.

اما دلیل بزرگ شدن بیش از حد سینوس ها چیست؟ علت اینکه سینوس تا این حد بزرگ می شوند این است که آناتومی سینوس ها و دریچه های سینوسی به گونه ای است که باعث می شود هوایی که وارد سینوس ها می شود نتواند به راحتی خارج شده و در داخل سینوس ها محبوس می شود. هوای محبوس شده به دیواره سینوس ها فشار وارد میکند. این فشار در طولانی مدت باعث رشد دیواره سینوس ها به سمت بیرون می شود. در نتیجه رشد دیواره سینوس ها به سمت بیرون، باعث ایجاد برجستگی در پیشانی می شود.
از طرف دیگر بالا بودن فشار هوا در داخل سینوس ها باعث ایجاد سردرد در فرد می شود.

  • دخالت عوامل ژنتیکی و عامل وراثت

برخی از تحقیقات اذعان می دارند که برجستگی پیشانی ربطی به هوای محبوس شده در داخل سینوس ها ندارد. بلکه این پدیده یک عارضه ژنتیکی است و به سابقه ژنتیکی فرد بستگی دارد.

  • وجود تومور در پیشانی

در پاره ای از موارد ممکن است که برجستگی پیشانی به دلیل وجود تومور در پیشانی فرد به وجو می آید. میزان شیوع این تومور ها پایین است و جزو دلایل اصلی ایجاد پیشانی برجسته به حساب نمی آیند.

  • سایر دلایل ایجاد برجستگی پیشانی

از دلایل دیگری که می تواند باعث ایجاد پیشانی برجسته یا ناندرتال شود می توان به ضربه خوردن به پیشانی خصوصا در کودکی و یا بلند بودن زیاد پیشانی اشاره کرد. ضربه خوردن به معمولا باعث ایجاد برجستگی در یک سمت پیشانی می شود.

بررسی برجستگی پیشانی از دیدگاه درمانی و زیبایی شناختی


عارضه پیشانی برجسته را میتوان از دو جنبه بررسی کرد.

  1. از جنبه درمانی، به عنوان یک نوع بیماری
  2. از جنبه زیبایی، به عنوان یک جنبه زیبایی شناختی

بررسی برجستگی پیشانی از نقطه نظردرمانی به عنوان یک بیماری

در این حالت فرد با حالت چهره و پیشانی خود، از نظر زیبایی، مشکلی ندارد. بلکه مشکل اصلی عوارضیست که این برجستگی برای سلامت فرد ایجاد کرده است. این افراد ممکن است سردرد هایی در ناحیه پیشانی و سینوس های خود داشته باشند. این سردرد ها به این دلیل است که سینوس هایشان پر از هوا می شود و این هوا به سینوس ها فشار آورده و فرد دچار سردرد می شود. این سردرد ها میتواند شدت های متفاوتی داشته باشند. البته همه افرادی که برجستگی پیشانی دارند لزوما سردرد ندارند. برای درمان این سردرد ها راه های درمانی مختلفی مانند جراحی و اصلاح دریچه سینوس ها از طریق آندوسکوپی وجود دارد که بنابر تشخیص پزشک معالج می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین افرادی که عامل ایجاد کننده برجستگی پیشانیشان تومور است، باید از جنبه درمانی مورد بررسی قرار بگیرند. معاینات و آزمایش هایی برای تشخیص نوع تومور و نوع درمان آن لازم است.

بعضی از بیماری ها ممکن است که بر روی فرم صورت تاثیر بگذارند و پیشانی را برجسته کند.

آکرومگالی، بیماری است که در اثر آن هورمون رشد بیش از حد معمول ترشح می شود. در اثر ترشح بیش از حد هورمون رشد، برخی از استخوان ها بیش از حد رشد می کنند. استخوان ناحیه فرونتال یا سینوس پیشانی نیز در اثر همین عامل بیش از حد رشد کرده و به سمت جلو می آید.
البته بیشتر افرادی که پیشانی برجسته دارند، مشکل آکرومگالی ندارند. اما اگر برجستگی پیشانی همراه با یک سری علائم دیگر باشد، بهتر است که فرد از نظر ترشح هورمون رشد بررسی شود.

بررسی برجستگی پیشانی از نقطه نظر زیبایی شناختی به عنوان یکی از فاکتور های زیبایی صورت

پیشانی حدود 1/3 صورت را در بر می گیرد و آناتومی و شکل آن تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی فرد دارد. هنگامی که پیشانی فرد از حالت طبیعی خارج می شود و دچار برجستگی و پستی بلندی هایی می شود، باعث بهم ریختن فرم صورت و نازیبا شدن آن می شود. که این خود می تواند مشکل زیادی برای افراد ایجاد کند مانند پایین آمدن اعتماد بنفس فرد، اضطراب و خجالت حضور در جمع و …

 

برای دریافت مشاوره تخصصی توسط کارشناسان مجموعه، میتوانید از طریق لینک های زیر اقدام کنید:

 

ناندرتال به چه معناست؟


اصطلاح “ناندرتال” به گونه ای از انسان های اولیه اطلاق می شود که هزاران سال پیش زندگی می¬کرده اند. اولین نشانه های کشف شده از ناندرتال ها به حدود 120 تا 230 هزار سال پیش بر میگردد. آنها در اروپا قسمت هایی از آسیای مرکزی و شرق و غرب آسیا زندگی میکردند.

این گونه به میزان زیادی به انسان های امروزی شباهت داشت. جمجمه ناندرتال ها با جمجمه انسان های امروزی فرق داشت، به طوری که پیشانی آن ها در ظاهر برجسته بود. قسمت پایین پیشانی و بالای ابرو به سمت جلو قوس داشت و قسمت بالای پیشانی شان به سمت عقب کشیده شده بود.

ناندرتال ها ظاهری شبیه به انسان داشتند و از طریق ظاهر جمجمه شان قابل شناسایی بودند. این گونه حدود 40 هزار سال پیش به طور کامل منقرض شدند. برخی از ژن ها در بین انسان های امروزی و ناندرتال ها مشترک است. چون قبل از انقراض ناندرتال ها، اجداد انسان های مدرن با ناندرتال ها آمیزش داشته اند.